3 de novembre de 2010

L'èxit dels lipdubs

Fer la revolució no és atractiu. Es veu que el rentat de cervell que han inculcat els poderosos a la població -amb l'ajuda dels mitjans de comunicació i un sistema educatiu esclau de la seva història- ha fet oblidar que, si el món és actualment molt més just que fa dos mil anys, no és per art de màgia sinó per les revolucions socials que s'han anat produint. Tristament, però, el terme revolució s'ha degradat, relacionant-lo amb caos i violència, fins el punt que a hores d'ara la immensa majoria de la població diu que està en contra de les revolucions... Però bé, tothom vol canviar el món, oi? Doncs diguem-n'hi així.

Lipdub per la independència dels Països Catalans Vic 2010 World RecordAquest canvi terminològic, per més que sigui injust amb els revolucionaris del passat (que a partir d'ara es recordaran com aquells que van voler "canviar el món"), ja és una realitat. Els que ens considerem revolucionaris, perquè volem "canviar el món", hem d'adaptar-nos al nou llenguatge de la gent per tal de continuar fent arribar a la resta de persones el missatge que abans transmetíem amb unes altres formes: amb un altre vocabulari o amb uns altres símbols.

L'èxit dels lipdubs és una mostra més del canvi en les formes a l'hora de transmetre un missatge, una idea o un concepte. Com tots haureu pogut comprovar en la pròpia pell (i sinó fixeu-vos-hi), la majoria de debats no els guanya -desgraciadament- el millor contingut, sinó per la persona que hagi escollit la millor forma de transmetre el seu contingut als oients o participants. És trist, lamentable, indignant, preocupant, patètic, injust, irracional i llastimós. Però és així.

Els lipdubs són la última creació dels professionals de la publicitat. Un munt de persones que s'ajunten per cantar una cançó, sempre alegres, enmig de confeti, globus, coreografies i gent disfrassada. Els primers lipdubs eren una reproducció fidel d'allò que els EUA intentaven anomenar “el somni americà”. Un poble feliç i benestant que no s'ha de preocupar per qui gestiona què, ni com, ni amb quins interessos. Tot va bé. No preguntis com funciona. Sigues feliç...

Però mica en mica han anat sorgint altres lipdubs. Ara un per anunciar les Festes Majors Alternatives de Gramenet del Besòs, ara un altre per revaloritzar el Barri Vell d'Olot, ara un altre per la independència dels PPCC que ha assolit el rècord mundial de participació, ara un altre per la independència i el socialisme, etc. Tots ells han tingut un gran impacte social i s'han escampat molt ràpidament entre un munt de gent que normalment no s'interessa per aquestes coses. I els ha arribat el missatge, senzillament, perquè s'han utilitzat formes que connecten amb la gent.

Fa massa temps que el moviment revolucionari es preocupa més per mantenir-se fidel a les formes dels moviments revolucionaris d'altres segles que no pas per construir-ne de noves, adaptades a la societat actual, per tal d'assolir els seus objectius de fons. Aquest llast que arrosseguen la majoria d'organitzacions autoanomenades revolucionàries ens fa perdre un munt de temps havent de justificar, a més del fons, la forma que utilitzem. Coi, per què no assumim d'una vegada les eines publicitàries i de difusió que sí que funcionen?

Per sort, hi ha gent que s'ha adonat que amb un simple vídeo es convenç a molta més gent que fent servir les típiques estratègies de guerrilla i grup minoritari que hem utilitzat durant tants anys (a vegades perquè no hi havia alternativa, a vegades per desconeixement). Per canviar la societat necessitem gent que inspiri confiança i seriositat a aquesta massa social que mai llegeix els nostres pamflets, que mai va als nostres actes, que mai va a manifestacions i que mai visita les nostres pàgines web. Hi ha un tou de gent, la majoria, que no farà mai cas a qualsevol cosa que digui un “antisistema”, però sí que en farà si li diuen els experts, els professors d'universitat o qualsevol persona amb americana i corbata que surti als Matins a TV3.

Podem deixar que els experts, els professors d'universitat i els encorbatats siguin “els altres”. O podem aprendre'n dels experts de la publicitat i començar a fer arribar el missatge a la gent. Tinguem lipdubs per canviar el món, tinguem experts per canviar el món, tinguem professors d'universitat per canviar el món, tinguem gent amb americana i corbata per canviar el món. O deixem-ho córrer.






--
Autòmates - Pacte amb Peter Pan